Perception of Students from Military School of Brasília about the Insertion of New Content of Fighting Sports in Physical Education Classes: An Exploratory Study
REF / JPE 2021; 90, 2
pdf (Português (Brasil))

Keywords

School Physical Education.
Fights.
Physical activity.
Perception.
Teaching Skills.

How to Cite

Andrade Neto, J. B. D., & Moreira Pereira, G. (2021). Perception of Students from Military School of Brasília about the Insertion of New Content of Fighting Sports in Physical Education Classes: An Exploratory Study. Journal of Physical Education, 90(2), 149–156. https://doi.org/10.37310/ref.v90i2.2764

Abstract

Introduction: The inclusion of new fighting sports in the content of the Physical Education classes is a growing demand Military School of Brasília (MSB) students. The diversification of these contents can encourage the pedagogical approach form a holistic perspective.

Objective: To exploratore the perception of students from the MSB about the insertion of new contents of fighting sports in Physical Education classes.

Methods: This was an exploratory quantitative descriptive study, with the participation of 1,021 volunteer students, of both genders, aged between 10 and 18 years, in which there was applied a semi-structured questionnaire, through the Virtual Learning Environment, from July to December 2020.

Results: Fights are the preferred physical activities of students at Brasília Military College, when compared to other physical activities listed. The modalities with the greatest interest were: Krav Maga 30% and Karate 20%. The main objectives pointed out by the study participants for the practice of fights were self-defense, health promotion and participation in competitions.

Conclusion: Most students at the Brasília Military College already participate in fighting sports outside the school environment (extra class activities) and they would like to practice those modalities, if offered, at the physical education classes at the school. There was a greater indication for the practice of the modalities of Krav Maga, Karate and Taekwondo. The interests shown were self-defense, physical activity, and participation in competitions. Which, if given the opportunity, will fully contemplate the methodology of Competency-based Education.

https://doi.org/10.37310/ref.v90i2.2764
pdf (Português (Brasil))

References

Rufino LGB; Darido SC. Possíveis diálogos entre a educação física escolar e o conteúdo das Lutas na perspectiva da cultura corporal. Conexões [Internet]. 27º de março de 2013 [citado 10º de abril de 2021];11(1):144-70. Disp. em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8637635

Ferreira HS. As Lutas na Educação Física Escolar. Revista de Educação Física / Journal of Physical Education [Internet]. 1 [citado 10º de abril de 2021];75(135). Disponível em: https://revistadeeducacaofisica.emnuvens.com.br/revista/article/view/428

Darido SC; Rangel ICA. Educação Física na escola: implicações para a prática pedagógica. 2ª Ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2019. p. 244- 261.

Rufino LGB; Darido SC. O Ensino das Lutas na Escola: possibilidades para a Educação Física. 1ª ed. Porto Alegre. Ed Penso; 2015.

Gomes MSP. O Ensino do saber lutar na universidade: estudo da didática clínica nas Lutas e esportes de combate. [Faculdade de Educação Física] Universidade Estadual de Campinas; 2014. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/275054

Lançanova JES. Lutas na Educação Física Escolar: alternativas pedagógicas. [Faculdade de Educação Física] Universidade da Região da Campanha; 2006. Disponível em: https://docplayer.com.br/3067467-Lutas-na-educacao-fisica-escolar-alternativas-pedagogicas-jader-emilio-da-silveira-lancanova-resumo.html

Brasil. Diretoria de Educação Preparatória e Assistencial (DEPA). Caderno de Didática do Sistema Colégio Militar do Brasil. 2020; 1:1-42. Disponível em: http://www.depa.eb.mil.br/images/secs/ensino/caderno_de_ditatico.pdf

Cervo LA; Bervian PA. Metodologia Científica. 1ª Ed. São Paulo: Makron Books do Brasil, 1996.

Gil AC. Como elaborar Projetos de Pesquisa. 5ª Ed. São Paulo: Atlas, 2017.

Baruch Y. Response Rate in Academic Studies — A Comparative Analysis. Human Relations. [Online] 1999;52(4): 421–438. Available from: doi:10.1023/A:1016905407491

BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Pesquisa Nacional por Amostragem de Domicílio (PNAD). 2017. Disponível em: http://www.ibge.gov.br

Andrade Neto JB. Efeitos Fisiológicos do Treinamento Físico de Krav Maga nas variáveis: hemodinâmica, metabólica, hidratação, neuromuscular, hormonal e sono. [Mestrado em Saúde do Adulto]. Universidade Federal do Maranhão; 2019. Disponível em: https://sigaa.ufma.br/sigaa/public/programa/apresentacaostricto.jsf?lc = ptBRidP rograma = 962

Preyer CT. Educação física escolar: a importância da diversificação no ensino de seus conteúdos. [Faculdade de Educação Física]; 2000. Disponível em: .

Antunes MM; Almeida JJG. Artes Marciais, Lutas e esportes de combate na perspectiva da Educação Física reflexões e possibilidade. vol 1. 1ª ed. Curitiba CRV. 2015.

Drigo AJ; Neto SS; Cesana J; Tojal, JBA. Artes marciais, formação profissional e escolas de ofício: Análise documental do judô brasileiro. Motricidade. 2011. vol. 7, n. 4, p. 49-62.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: http://www.mec.gov.br

Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
  1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
  2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
  3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.